Geschiedenis

Scania komt uit zweden. De naam scania komt van Scandinavië.     De fabriek is opgericht in 1891 in Malmo. Eerste fabriceerde de fabriek fietsen, maar in 1903 fabriceerde de fabriek haar eerste auto, en in 1905 haar eerste vrachtwagen. In 1911 fuseerde het bedrijf met: Vabis uit Sodertalje. De naam veranderde toen in Scania-Vabis. Dat bestond tot 1969 en toen werd de naam ook gewijzigd naar Scania. Van 1969 tot 1995 maakte Scania samen met Saab deel uit van Saab Scania AB. sinds 2014 is Scania in handen van Volkswagen AG. 

Motoren

  • 9 liter vijf cilinder lijnmotor: 230pk/1050Nm, 280pk/1400Nm en 320pk/1600Nm. (euro 5 motoren)
  • 11 liter zes cilinder lijnmotor: 340 pk/1600 Nm
  • 12 liter zes cilinder lijnmotor: 380 pk/1900 Nm,420 pk/2100 Nm en 470 pk/2200 Nm.
  • 13 liter zes cilinder lijnmotor: 360 pk/1850 Nm,400 pk/2100 Nm,440 pk/2300 Nm en 480 pk/2500 Nm
  • 16 liter acht cilinder V-motor: 500 pk/2500 Nm, 560 pk/2700 Nm en 620 pk/3000 Nm.
  • 16,4 liter acht cilinder V-motor: 730 pk/3.500 Nm, ook al als EEV-motor leverbaar.

Interieur 

 bij de auto's met een p cabine hebben meestal een motor tunnel. Omdat de cabine zo laag is en de motor zo groot hebben de makers in de cabine een soort tafel uitgehouwen waar je spullen op kan zetten. Er zit soms ook een luik in waardoor u naar de motor kan kijken zonder de cabine te kantelen. Het controle paneel met de handrem etc. draait half om de bestuurder heen waardoor de bestuurder bij elk knopje kan zonder te bukken of buigen. de stoelen zijn meestal voorzien van lucht vering, en het stuur kan op de gewenste hoogt gezet worden. Daardoor wordt het rijcomfort van de bestuurder ook aannemelijker. het boven bed is verwijderd en er is een kastenwant in geplaatst voor meer opslagruimte.  

Series 

Je hebt de P R en S series later zijn hier de G en de L cabine aan toegevoegd. de P, R en S serie zijn ook weer verdeeld in (getallen) en zo worden de auto's ook genoemd bijvoorbeeld een R620, dat is een R cabine en een motor met 620 pk. De P serie heeft een motortunnel, de R en S serie zijn voorzien van een hogere cabine waardoor er geen motor tunnel nodig is.